Přírodovědecká fakulta JU

PRF

P9 - O podpoře doktorských studentů školených kmenovými zaměstnanci PřF JU

Opatření proděkanky pro doktorské studium č. 9
O podpoře doktorských studentů školených kmenovými zaměstnanci PřF JU

V souladu se Stipendijním řádem JU je podpora pro daný kalendářní rok vyplácena ve formě stipendia za vynikající výzkumné, vývojové a inovační, nebo další tvůrčí výsledky přispívající k prohloubení znalostí studentům doktorského stupně studia, kteří splňují následující podmínky:

  • Student je v prezenční formě studia 2. a vyššího ročníku školen kmenovým zaměstnancem* PřF JU

  • Student během předchozího ročníku splnil všechny povinnosti stanovené ISP a výroční zpráva byla oborovou radou hodnocena stupněm “A”

  • Studium nepřesáhlo standardní dobu studia, tj. 4 roky

O výši stipendia na každý kalendářní rok rozhoduje děkan. Pro rok 2024 je stanovena na
3000 Kč měsíčně a stipendium lze vyplácet zpětně.

 

V Českých Budějovicích, 20.2.2024

doc. RNDr. Eva Nováková, PhD.
proděkanka pro doktorská studia

 

*statut kmenového zaměstnance určuje děkan PřF JU

PDF ke stažení zde

Číst dál: P9 - O podpoře doktorských studentů školených kmenovými zaměstnanci PřF JU

  • Přečteno: 163

Nápady a inspirace nejen pro začínající pedagogy

Centrum pro přírodovědné vzdělávání PřF JU zorganizovalo a podpořilo vydání několika publikací vhodných pro VŠ studenty učitelských i odborných studijních programů a pro učitele středních škol. Na přípravě se podílejí akademičtí pracovníci PřF JU společně se středoškolskými učiteli s cílem podpořit své kolegy ve výuce oborných předmětů tak, aby byla pro studenty poutavá, zábavná a odpovídala současným trendům. Publikace jsou zpracovávány jak po odborné, tak po didaktické stránce. Pro přípravu jsme zvolili moderní cloudovou platformu Publi. Publikace realizujeme pomocí finanční podpory MŠMT pro přípravu učitelů v deficitních aprobacích a z projektu Jihočeské univerzity Flexibilní formy vzdělávání.

 Doposud jsme vydali:

https://publi.cz/book/1941-napady-a-inspirace-pro-mimoskolni-akce-a-vicedenni-pobyty

https://publi.cz/book/211-mnoziny-ucebnice-pro-ss

https://publi.cz/book/2120-algebra

https://publi.cz/book/1798-cvicebnice-z-linearni-algebry

 

Dále připravujeme:

  • CLIL na SŠ - Angličtina a fyzika 
  • Vybrané kapitoly z didaktiky geografie 
  • Biochemie 

PŘF, Vše

  • Přečteno: 19304

Laboratoř neurogenetiky

Laboratoř neurogenetiky

Výzkumná laboratoř byla založena v roce 2022 a zaměřuje se na genetickou a molekulární kontrolu nervového vývoje a kognitivních funkcí ve zdraví a při různých onemocněních.

Vedoucí laboratoře: Mgr. Michaela Fencková, Ph.D.

 

Lucie Hrádková (technický asistent, lab manager)
Tereza Koníková (technický asistent, vědecký pracovník)

Pavla Nedbalová (postdoc)
Petra Havlíčková (PhD student)
Anna Koutská (PhD student)

Alžběta Hejlková (Mgr student)
Lukáš Martínek (Mgr student)
Matyáš Suchý (Mgr student)
Aneta Medková (Bc student)
Sera Gruber (Bc student)

CO DĚLÁME

Studujeme geny důležité pro kognitivní funkce a zkoumáme, jak mohou jednotlivé genetické defekty vést k dramatickým a závažným neurovývojovým poruchám, jako je mentální postižení (ID) nebo autismus (porucha autistického spektra, ASD).

 

   

 

 

JAK TO DĚLÁME

Do genů ovocné mušky drozofily zavádíme ekvivalentní mutace, které se vyskytují u jedinců s ID nebo ASD. V závislosti na typu mutace používáme různé přístupy, například RNA interferenci (k napodobení ztráty funkce), nadměrnou expresi (k napodobení zisku funkce) nebo úpravu genomu pomocí CRISPR/Cas9 (k modelování missense a variant specifických pro pacienta).

U genetického modelu octomilky se kontrolují kognitivní fenotypy. Zaměřujeme se hlavně na habituaci, konzervovanou formu učení, kterou jsme shledali relevantní pro ID a ASD. Během habituace postupně slábne reakce na opakované irelevantní podněty. Ty jsou odfiltrovány a náš mozek se může soustředit na důležité věci. Typickým příkladem je schopnost naučit se ignorovat zvuk tikajících hodin. Habituace chrání náš mozek před informačním přetížením a je nutná pro vyšší kognitivní funkce, jako je paměť. Lze ji hodnotit jak u jedinců s ID/ASD, tak u jejich drozofilích modelů, což ji činí vhodnou pro zkoumání mechanismů onemocnění a cílů pro léčbu.

Více informací o genetice, molekulární kontrole a klinickém významu habituačního učení si můžete přečíst v našem review.

Stejně jako si lidský mozek zvyká = habituuje se na tikání hodin, mohou octomilky potlačit svou skokovou reakci na opakování podnětu vypínání světla. Zpočátku jej vnímají jako nebezpečí a reagují skokem. Po několika opakováních se naučí, že jim to nijak neškodí, a přestanou skákat. Mouchy s habituačním deficitem nejsou schopny potlačit reakci a pokračují ve skákání, jako na videu níže. Náš habituační test se proto nazývá habituace na zhasnutí světla. Pomocí tohoto testu můžeme otestovat 24 much za méně než 30 minut.

Používáme nástroje buněčné a časově specifické (Gal4 a split-Gal4, TARGET) k určení neuronových substrátů a vývojového původu genově specifického habituačního deficitu a genetických interakcí k identifikaci dysfunkčních drah a cílů léčby. Zabýváme se také biologií synapsí, protože habituace souvisí se synaptickou funkcí (viz příklad zde). K určení účinku chybějících variant defektů habituace nebo variant specifických pro pacienta používáme strukturní modelování a molekulární analýzy. Nakonec se pokoušíme deficity korigovat pomocí léků specifických pro daný mechanismus.

 

PROČ JE TO DŮLEŽITÉ

ID a ASD jsou závažné a souběžně se vyskytující neurovývojové poruchy. ID/ASD mají většinou monogenní příčiny - jsou způsobeny mutacemi v jednotlivých genech. K dnešnímu dni známe >1500 takových genů. Představují možnost nahlédnout do biologických drah a cílů léčby, ale jejich studium na málo výkonných modelech, jako jsou laboratorní myši, by trvalo příliš dlouho. Je třeba vytvořit vysoce výkonný model. Drozofila je skvělou příležitostí, protože má velkou genetickou konzervovanost (75 % genů nemocí lze nalézt i u octomilek), high-throughput kompatibilitu a účinné nástroje pro vytváření mutací a analýzu molekulárních mechanismů. Díky high-throughput light-off jump habituaci můžeme posoudit to, co je nejdůležitější - kognitivní funkce. Zavedené postupy habituace u lidí usnadní převedení těchto poznatků do léčebných studií.

Číst dál: Laboratoř neurogenetiky

  • Přečteno: 1293

Zůstaňme v kontaktu na
sociálních sítích

Branišovská 1645/31a, 370 05 České Budějovice Tel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

Branišovská 1645/31a, 370 05 České BudějoviceTel. 387 776 201 | Tato e-mailová adresa je chráněna před spamboty. Pro její zobrazení musíte mít povolen Javascript.

© 2024 Jihočeská univerzita v Českých Budějovicích
Cookies

1

0