Informační list 01/2025
Vážené kolegyně, vážení kolegové,
podnikáme řadu kroků, které mají za úkol vylepšit život na fakultě. Abyste o nich věděli z první ruky, sepsali jsme tento přehled. Najdete v něm, co se odehrálo na fakultě nebo jaké změny se chystají. Pokud byste i tak chtěli vědět víc, neváhejte nás kontaktovat a ptát se, rádi Vám odpovíme.
Vedení PřF JU
Akce
V letošním roce máme v plánu několik velkých akcí. Den otevřených dveří proběhl nedávno, program byl parádní, děkujeme všem, kteří se DOD zúčastili. Opět jsme měli povídání o studiu, odborné programy kateder, studentskou čajovnu, fotokoutek, proti loňsku jsme přidali přednášky o bakalářských studijních programech. Další akcí, která nás čeká, bude Den Země na konci dubna, pak letos plánujeme vystoupení na Veletrhu vědy v Praze (sháníme lektory na science show), Červnový den s PřF pro základní a střední školy (loni tu bylo téměř 500 žáků) a Noc vědců (loni se přišlo podívat 900 lidí). Také jsme měli svou studenstkou zástupkyni na brněnském a pražském veletrhu pomaturitního vzdělávání Gaudeamus. Na dalších akcích spolupracujeme s CŽV.
Sociální sítě
Naše oddělení spravuje fakultní Facebook a Instagram, kde můžete najít info o tom, co se na fakultě děje. Protože Instagram je věkově záležitostí studentů, naznali jsme, že by ho studenti měli i dělat. Proto máme skupinu studentů (Instateam), kteří plánují a tvoří obsah našeho instagramového účtu. Funguje to, počet sledujících plynule roste, momentálně máme cca 1750 sledujících, Facebook má téměř 2200 sledujících. Videpozvánkám na DOD jsme pomohli placenou reklamou, měly přes 36 tisíc zobrazení.
Online kampaň
Od února nám už druhým rokem běží online kampaň na přihlášky. Letos jsme se připojili s vizuálem k JU, které už online neonová kampaň nějakou dobu běží. Pokud jí neuvidíte, pak je to proto, že je věkově zacílená na potenciální studenty a jejich rodiče.
Web
Postupně zlidšťujeme fakultní web, tak, aby tam informace byly více user-friendly. Udělali jsme atraktivnější webové stránky bakalářským studijním programům, teď je na řadě totéž s NMgr. programy, kde ještě nějaké chybí. Na tyto stránky se odkazují letáky a záložky s přehledy studijních programů, které jsme rozdávali na Gaudeamu a DOD. Tradiční slabinou je anglická verze webu, na jejímž revivalu začínáme pracovat.
3D prohlídka
Jak jistě víte, v loňském roce jsme nechali nasnímat budovy A, B a C pro 3D prohlídku. Ta je téměř připravená, v této chvíli kontrolujeme správnost popisků a zavřenost/otevřenost místností, pak bude umístěna na našich webových stránkách. Má fungovat jako navigační systém pro naše zaměstnance a studenty (po přihlášení), návštěvníci si mohou prohlédnout výukové prostory, kam chceme umístit interaktivní prvky.
Personální změny
Z našeho oddělení ke konci roku odešel Vilém Tláskal, nahradil ho kolega Jáchym Běhoun.
RNDr. Magda Zrzavá, Ph.D.
proděkanka pro vnější vztahy
Dovolte abych vás informoval o dvou významnějších změnách souvisejících s přípravou a podáváním projektů a jejich řešením. Trochu podrobnější text můžete nalézt na stránkách Projektového oddělení.
1) První změnou je zavedení metodiky pro smluvní mzdy u tzv. vysoce kompetitivních projektů, tj projektů, kterých je v celé ČR získáno pouze několik. Příkladem jsou např. ERC, GAČR JUNIOR STA, GAČR EXPRO projekty apod. Můžete ji nalézt na fakultních stránkách v interních předpisech. Věříme, že limity pro mzdy u těchto projektů budou jednou z inspirací pro to, abyste je v budoucnu podávali. Limity jsou platné od 1. 1. 2024, v projektu je prosím dodržujte.
2) Druhou změnou je sjednocení podmínek pro různé typy projektu v rámci Opatření D117. Pro mnohé projekty existuje tzv. vratka, která se obvykle aplikovala u GAČR projektů. Tato vratka se ale neposkytovala řešitelům všech projektů. Proto došlo k úpravě opatření D117 upravujícího systém vratek.
Nově se se upravil postup výpočtu bonusu:
- Pokud suma overheadu v projektu očištěná o případné fakultní náklady na kofinancování přesahuje 15 % přímých nákladů, projekt má nárok na bonus
- Výše bonusu je stanovena jako částka takto očištěných nepřímých nákladů, od které bude odečtena částka odpovídající výši 12 % celkových přímých nákladů (tzn dostanete všechno nad 12 %).
Nové znění Opatření D117 naleznete na stránkách fakulty.
Dále s ohledem na přetrvávající nízkou úspěšnost fakultních projektů v GAČR výzvách by bylo rozumné zamyslet se nad větší orientací na aplikovaný výzkum a priority výzkumu EU, jejichž krátký grafický přehled najdete na stránkách Projektového oddělení. Nově tam také najdete část dedikovanou pouze ERC projektům. V oblasti aplikovaného výzkumu se rozvíjí spolupráce s univerzitní KTT a Jihočeskou agenturou pro podporu inovací (JAIP).
V rámci rozšiřování možností vědecké spolupráce i mimo EU rektorátní Útvar pro vědu a výzkum (paní R. Láníková) zajišťuje univerzitní UEI, což umožní podávat projekty do grantových agentur USA.
V rámci modernizace kampusu a snižování nákladů je plánováno zastřešení parkoviště u Budovy C fotovoltaikou včetně vybudování nabíjecích stání, samozřejmě s možností využití i pro zaměstnance, rekonstrukce střech na budovách B, O a VTP (s možností částečného vytvoření zelené střechy a doplnění fotovoltaiky). Vzhledem k těmto plánům a začínajícím rozsáhlým rekonstrukcím budov O a VTP byla přijata nová posila na Projektové oddělení - manažerka staveb a rekonstrukcí J. Čermáková.
Na závěr ještě jedno upozornění. Po opakovaných nepříjemných zkušenostech s přípravou projektů na poslední chvíli, kdy nelze dostatečně dobře připravit návrh projektu, včetně jeho rozpočtu a případné chyby mohou výrazně zkomplikovat řešení projektů, důrazně upozorňujeme na potřebu dodržovat termíny pro ohlášení záměru podávat projekt, přípravy rozpočtu apod. V případě nedodržení těchto termínů nebude možné projekt podat.
RNDr. Ján Štěrba, Ph.D.
proděkan pro rozvoj
Uplynulé období přineslo v administrativě studia několik významných událostí. Jednou z nich je konec starých akreditaci a nutnost převést všechny studenty z nich a akreditace nové. Změna se týkala celkem 221 studentů ve všech úrovních studijních programů. Převod je nastaven tak, aby studenti byli změnou co nejméně dotčeni, tj. aby například nemuseli prodlužovat studium.
Výrazná inovace nastala v přijímacím řízení do bakalářských programů. Vloni při zavedení přijímacích zkoušek bylo vyzkoušeno automatické zpracování pořadníků. Proces byl letos doladěn a rozšířen o zasílání kladných rozhodnutí o přijetí v digitální podobě prostřednictvím STAGu (rozhodnutí o nepřijetí musela být ze zákonných důvodů zasílána poštou). Tento další krok v digitalizaci administrativy přijímacího řízení přinesl významnou úsporu času studijních referentek i nákladů na poštovné. Zároveň byl poprvé otestován i on-line zápis přijatých studentů. Na základě zkušeností bude systém pro příští rok optimalizován pro hladší běh a zároveň bude otevřen i pro navazující programy, a to včetně úpravy vlastních přijímacích zkoušek pro zvýšení míry jejich automatizace.
V blízké budoucnosti se ve studijní oblasti chystají dvě velké změny viditelné i pro zaměstnance mimo studijní oddělení a studenty. První z nich je nasazení elektronických zadávacích protokolů bakalářských a diplomových prací. Takovou službu nabízí již nyní i STAG, ale tato je v současné podobě zbytečně složitá pro všechny zúčastněné. Proto Ing. Daniela Pevná z Katedry informatiky vytvořila aplikaci jednodušší, vyhovující podmínkám fakulty. Nasazení aplikace do ostrého provozu se předpokládá v průběhu února. V jejím rámci proběhne maximum úkonů elektronicky, takže v naprosté většině případů nebude nutné dokument tisknout a ručně podepisovat. Jedinou výjimkou budou školitelé – externisté a případně cizí pracoviště.
Druhou výraznou novinkou je zrušení nutnosti žádat o provedení změn v rámci upřesňujícího zápisu a změn zapsaných předmětů na začátku výukového období semestru. Nově si studenti úpravy provedou v přímo v IS STAG bez nutnosti interakce se studijním oddělením. možnosti úpravy zápisů tři týdny od začátku semestru mimo velmi závažné důvody. Na druhou stanu budou studenti moci provést upřesňující zápis on-line bez jakékoli interakce se studijním oddělením.
Další novinkou, nikoli však vítanou, bude nasazení nové spisové služby a významný nárůst množství dokumentů, které do ní budou muset být ukládány. Čas, který studijní referentky ušetří například v rámci digitalizace přijímacího řízení, budou muset věnovat zakládání dokumentů do spisové služby.
Poslední zásadní novinka souvisí novelou zákona o vysokých školách, která pravděpodobně vstoupí v platnost během jara. Od účinnosti novely se prostředkem pro doručování písemností studentům stane výhradně IS STAG. Důležité dokumenty tedy budou studentům doručovány právě tam. Zároveň se zkrátí lhůta pro podání odvolání na 15 dnů.
studijní proděkan
Úsek proděkanky pro učitelství
Úsek zahrnuje sekce Učitelství pro SŠ a Celoživotní vzdělávání (CŽV). Aktivity připravujeme
a realizujeme v Centru pro přírodovědné vzdělávání (CPV).
Učitelství pro SŠ
Kromě tradičních aktivit se zaměřujeme i na nové iniciativy:
- Reforma praxí přinesla pozici provázejícího učitele, který vede praxe na SŠ a nově je placen MŠMT. Jsme součástí pilotního ověřování, čímž šetříme fakultě finanční prostředky.
- Připravujeme přechod na profesní studijní programy podle nových rámcových požadavků MŠMT pro přípravu budoucích učitelů.
- Získali jsme akreditaci na Učitelství Science, první NMgr. učitelský program, který si PřF sama garantuje. Jde o jediný program tohoto typu v ČR.
- Ve spolupráci s MŠMT se podílíme na revizi RVP pro ZŠ v oblasti integrace přírodních věd.
- Pro studenty jsme vybudovali moderní vzdělávací prostor Science EduLab.
Celoživotní vzdělávání
V CPV připravujeme pestrou nabídku aktivit pro žáky, učitele i širokou veřejnost:
- Organizujeme příměstské tábory, letní školy a workshopy ScienceLab pro celé třídy.
- Nabízíme jednodenní kurzy JuniUni pro jednotlivce ze SŠ.
- Pro učitele realizujeme kurzy, semináře a webináře, které kromě nových poznatků ukazují, jak nová témata učit.
- Zapojili jsme se do Univerzity třetího věku (U3V) – proběhl kurz o přírodním a kulturním dědictví a na jaro plánujeme cyklus přednášek o Šumavě.
Newsletter PřF JU
Jsme první fakultou JU, která spustila Newsletter jako propagační a informační kanál.
Pokud máte nápady či podněty, kontaktujte nás – rádi je probereme a případně zařadíme do celkového konceptu. Na všech aktivitách spolupracujeme s Propagačním oddělením a dalšími partnery.
Uvědomujeme si, že SŠ učitelé i žáci jsou velmi přetíženi, a proto zvažujeme úpravy našich nabídek, aby lépe odpovídaly jejich aktuálním možnostem a potřebám.
doc. RNDr. Ing. Jana Kalová, Ph.D.
proděkanka pro učitelství
MŠMT hodnocení vědy a výzkumu na vysokých školách v r. 2025
V letošním roce probíhá hodnocení výsledků vědy a výzkumu za období let 2019-2023. PřF JU (a celá univerzita) je hodnocena mezinárodním evaluačním panelem, který univerzitu navštíví v červnu 2025. Hodnocení naší fakulty bude probíhat na základě podkladů, které nyní zpracovává oddělení pro VaV. Mezi hodnocená kritéria patří vedle kvality a kvantity vědecké produkce i prestiž akademických pracovníků fakulty, aplikační potenciál výzkumu a celospolečenská relevance výstupů vědy a výzkumu.
Propagace výsledků vědy a výzkumu PřF JU
PřF JU je publikačně jednou z nejlepších VŠ v Česku, ne-li nejlepší (viz Leidenský žebříček https://www.jcu.cz/cz/univerzita/aktualne/jihoceska-univerzita-opet-v-cele-ceskych-univerzit-podle-leidenskeho-zebricku), což je skvělé, ale není to bohužel navenek vidět tak, jak by mohlo.
Proto bychom rádi lépe zviditelnili výsledky vědy a výzkumu fakulty. Zejména sociální sítě typu X (Twitter) nebo otevřenější Bluesky jsou prostředím, které sledují média a novináři a kam bychom rádi pravidelně umísťovali naše prestižní výsledky doplněné o krátký komentář. Jde o to být aktuální a sdílet čerstvě publikované studie nebo zajímavé aplikované výstupy. Protože není v personálních silách oddělení pro VaV sledovat aktuální výstupy napříč fakultou a pak připravit obsahově po vědecké stránce odpovídající texty, nabízíme odměnu autorům, kteří s propagací vlastních výsledků pomohou. Mnoho z nás je časově velmi zaneprázdněných, ale s přípravou doprovodného textu mohou pomoci i mladší členové autorských týmů.
Oddělení pro VaV (
doc. RNDr. Jan Štefka, Ph.D.
proděkan pro vědu
Oddělení pro vnitřní hodnocení (OVH) připravilo výroční zprávu o činnosti PřF JU za rok 2023. V rámci svých aktivit OVH intenzivně spolupracovalo s garanty studijních programů, projednávalo, kontrolovalo a předkládalo k posouzení Radě pro vnitřní hodnocení (RVH) řadu důležitých materiálů. Mezi nimi je například bakalářský SP Management udržitelnosti, který byl na doporučení RVH rozšířen o obor Ekonomie. Akreditační žádost (AZ) tohoto programu byla schválena na RVH v lednu 2025. Dále byl projednán věcný záměr (VZ) magisterského SP Bioanalytická laboratorní diagnostika ve zdravotnictví a bakalářského SP Měřicí a výpočetní technika. Joint degree program NMgr. Environmentální archeologie ve spolupráci s Univerzitou v Nitře čeká na projednání VZ na RVH v nejbližší době. OVH také projednalo změny ve studijních plánech, zejména pro obory Učitelství pro SŠ, Aplikovaná matematika a obou stupňů programu Biological Chemistry.
Důležitou informací je změna garantů studijních program, kdy došlo ke změne garantů 6 bakalářských, jednoho magisterského a jednoho doktorského SP. Všechny tyto změny byly RVH schváleny.
V oblasti akreditačních procesů OVH dále připravilo a předložilo RVH sebehodnotící zprávy v polovině akreditace pro program NMgr. Biological Chemistry, pět bakalářských a pět navazujících magisterských programů Učitelství. K těmto zprávám následně přibylo 32 dodatků týkajících se studijních programů, jejichž akreditace končí k 31. 12. 2024, které RVH rovněž schválila.
Vedle akademické agendy se OVH aktivně zapojilo do vzdělávacích akcí, například účastí na Sněmu RVŠ VUT v Brně nebo Dnech vzdělávacích činností 2024 pořádaných MŠMT v Praze.
Oddělení pro zahraniční vztahy (OZV) se aktivně podílelo na zprostředkování a organizaci mobilit v rámci program Erasmus+ a mezikreditových mobilit mimo EU. Mezi hlavní činnosti patřilo zajištění studentských výjezdových mobilit na stáže během července a srpna, stejně jako na zimní semestr s odjezdy v srpnu a září. Dále připravilo dokumenty pro přijíždějící studenty, kteří odjížděli po letním semestru, a organizovalo mobility pro příjezdové studenty na zimní semestr. OZV se také postaralo o výjezdové mobility pro zaměstnance a zajistilo potřebné dokumenty pro vyúčtování jejich cest.
Dalšími důležitými úkoly byly aktualizace webových stránek v angličtině a češtině, kontrola dokumentů a mobilit ve STAGu pro všechny typy mobilit, a doplnění bilaterálních dohod prostřednictvím STAG. OZV rovněž nastavilo, vyhlásilo a vyhodnotilo nové výběrové řízení pro mobility Erasmus+ pro roky 2024/2025 a 2025/2026, a zajistilo všechny potřebné dokumenty pro hloubkový audit projektů Erasmus+. V rámci projektu KA107 Kamerun se také postaralo o výjezdové mobility a zajistilo dokumenty pro vyplácení stipendií pro ukrajinské studenty, včetně vyřešení situace kolem procesování Barrande stipendia.
OZV se zúčastnilo auditu projektů Erasmus+ na rektorátu Jihočeské univerzity, a také řady podepisování bilaterálních smluv se zahraničními partnery.
prof. Mgr. Ivana Kutá Smatanová, Ph.D.
proděkanka pro zahraniční vztahy a vnitřní hodnocení