Sociální bezpečí na fakultě
Sociální bezpečí na fakultě
Záleží nám na tom, aby se na naší fakultě všichni cítili bezpečně, respektovaně a podporovaně. Věříme, že studijní i pracovní prostředí má být bezpečné, a nevhodné chování, jako je sexuální obtěžování, šikana nebo jakékoli jiné zneužívání moci tady nemá místo. Fakulta má zavedený systém podpory a prevence, který má pomoci každému, kdo zažívá nepohodu, nerovné zacházení nebo jiný problém v oblasti mezilidských vztahů. Jeho součástí je i ombudsmanka, tedy nestranná důvěrná osoba, na kterou se můžete obrátit, pokud chcete takové chování oznámit i pokud si jen potřebujete s někým v bezpečí popovídat.
Tato stránka slouží jako rozcestník pro všechny studující i zaměstnance a zaměstnankyně, kteří zažili, zažívají nebo byli svědky takového chování a hledají pomoc, radu nebo bezpečný prostor pro sdílení svých zkušeností.
Krátké vysvětlení těchto pojmů pomůže rozpoznat, že něco není v pořádku.
- Sexuální obtěžování
Nevyžádané narážky, nevhodné komentáře, doteky, zírání se sexuálním podtextem nebo nátlak na intimní kontakt. Nezáleží na tom, zda šlo o „vtip“ – důležité je, jak se u toho cítíte Vy. - Šikana
Šikanou se rozumí opakované a záměrné chování, jehož cílem nebo důsledkem je ponižování, zastrašování, znevážení nebo vyloučení jiné osoby. Může jít například o urážky, zesměšňování, šíření pomluv, vyčleňování z kolektivu, podkopávání autority nebo narušování pracovního či studijního prostředí.
Šikana se může vyskytovat ve všech typech vztahů na fakultě – mezi studujícími navzájem, mezi osobami zaměstnanými na fakultě, nebo mezi studujícími a vyučujícími či jinými členy zaměstnaneckého kolektivu – bez ohledu na věk, postavení či obor působení.
- Bossing
Specifická forma šikany, kdy nadřízená osoba zneužívá svou pozici k ponižování nebo systematickému znepříjemňování práce podřízenému člověku.
- Není to Vaše vina.
- Nepodceňujte své pocity.
- Svěřte se někomu, komu důvěřujete, a případně je požádejte o pomoc.
- Obraťte se na kontaktní osobu nebo ombudsmanku, vyslechnou Vás a pomohou Vám zorientovat se v systému sociálního bezpečí na fakultě.
- Sepište si, co se stalo (datum, místo, co bylo řečeno/uděláno). Stejně tak si ponechejte případné důkazy o nevhodném chování. Může se to později hodit.
- Nejste na to sám/sama. V sekci Na koho se obrátit jsou místa, kde se můžete svěřit odborníkům a odbornicím.
- Pokud je to bezpečné, zastaňte se oběti. Několik rad, co lze udělat, najdete v tomto videu. Někdy stačí jen přerušit obtěžování tím, že narušíte prostor mezi obtěžující osobu a obětí, a tím umožníte oběti uniknout z nepříjemné situace. Inspirující video zde.
- Pokud jste svědkem či svědkyní fyzického konfliktu, který už probíhá nebo se k němu schyluje, a netroufáte si zasáhnout (což je v pořádku), zavolejte policii ČR (tel. 158).
- Nabídněte oběti podporu, třeba tím, že jí poradíte, kam se obrátit. V případě zranění volejte 155.
Když se vám někdo svěří s tím, že zažil nebo zažívá sexuální obtěžování, šikanu, manipulaci nebo jinou formu nevhodného chování či násilí, úplně nejdůležitější je dát mu prostor a ujistit ho, že ho berete vážně. Není potřeba mít připravené rady ani konkrétní řešení. Důležité je naslouchat, nehodnotit a popřípadě nabídnout kontakty a možnosti pomoci.
Začít můžete s jednoduchými větami jako: „Děkuju, že jsi mi to řekl/a,“ „Chceš mi o tom říct víc,“ nebo „Jsem tady s tebou.“ Vyhněte se naopak větám, které snižují závažnost situace nebo mohou působit nátlakově. I dobře míněná slova jako „On/a to určitě nemyslel zle“ nebo „Měl/a bys to okamžitě řešit“ mohou působit zraňujícím dojmem. Zlehčením můžete navodit pocit přecitlivělosti oběti nebo toho, že danou situaci mohla vyprovokovat.
Okamžitá výzva k akci naopak může posílit pocity bezmoci a strachu, které můžou vést spíše k paralýze. Pamatujte, že mluvit o takové zkušenosti je velice odvážné a každému může trvat jinak dlouho, než bude připravený udělat další krok.
Vaše podpora není o řešení situace za druhého. Znamená být mu po boku, naslouchat bez přerušování a pomalu nabídnout možnou pomoc a podporu. Vytvořením bezpečného prostředí, kde člověk ví, že v tom není sám, je v dané situaci prvním krokem k jejímu nalezení.
Konkrétní řešení, které jste četli v sekci Na koho se obrátit... zkuste nabízet citlivě a s ohledem na potřeby druhého: „Můžeme to dojít nahlásit spolu, “ „Můžeme to zkusit sepsat, pokud o tom nechceš s cizími lidmi mluvit,“ „Jestli chceš, můžu ti pomoct najít někoho, s kým to můžeš probrat.“
V neposlední řadě bychom vám rádi připomněli, že v rozhovorech o podobně náročných situacích se mohou objevit silné emoce – smutek, ticho, smích, ale i hněv. Lidé reagují různě, někdo pláče, jiný křičí, další se snaží vše odlehčit humorem. To všechno je v pořádku. Vaším úkolem není tyto emoce zastavovat nebo „spravit“. Podpora není o tom, všechno zvládnout správně, ale o ochotě být tam, i když třeba nevíte přesně, co říct.
Překladač vět podpory:
|
Dobře míněno, ale… |
Jak to říct citlivěji a bezpečněji |
|
„Nebreč.“ |
„Je v pořádku, že pláčeš.“ |
|
„Co chceš teďka dělat?“ |
„Chceš si o tom promluvit? / Jak ti mohu pomoci? |
|
„To přejde.“ |
„Mrzí mě, že se ti to stalo. Jak se teď cítíš?“ |
|
„To určitě nemyslel/a zle.“ |
„To, jak ses u toho cítil/a, je důležité.“ |
|
„To se děje každému.“ |
„Díky, že mi to říkáš. Není to v pořádku.“ |
|
„Musíš být silná/ý.“ |
„Jsem rád/a, že ses mi s tím svěřil/a.“ |
Pokud zažíváte nebo jste svědkem nevhodného chování, nejste na to sám/sama. Na koho se tedy obrátit:
- Ombudsmanka
- Kontaktní osoby
- Děkan
Pokud se na fakultě děje nějaká nepravost, měl by to vědět, aby mohl zasáhnout. Spolehněte se na to, že to bude řešit.
Fakultní senát je tu pro Vás. Není to fráze. Senát funguje nejen jako fakultní kontrolní orgán, ale i jako spojka mezi studujícími, zaměstnanými osobami a vedením fakulty. Působí v něm zaměstnanectvo i studující, nebojte se na ně obrátit, určitě Vám pomohou.
Poskytuje bezplatné a důvěrné konzultace zaměstnanectvu i studujícím, kteří se ocitli v náročné životní nebo studijní situaci. Nevýhodou je, že je o jejich služby velký zájem, takže může trvat poměrně dlouho, než se na Vás dostane řada.
Ombudsman JU poskytuje zaměstnancům a zaměstnankyním univerzity důvěrnou pomoc při řešení pracovních konfliktů, sporů a stížností. Zabývá se mimo jiné stížnostmi týkajícími se nevhodného či arogantního jednání vedoucích či kolegů a kolegyň, sexuálního obtěžování, šikany, mobbingu, bossingu či jiných forem narušení sociálního bezpečí, které nejsou dostatečně řešeny v rámci stávajících předpisů.
- Studentské hodnocení výuky
Pokud se Vám děje nepravost během výuky, např. vyučující má sexistické narážky nebo Vás ponižuje, nenechte si to pro sebe. Pokud nechcete využít žádnou z předchozích možností, využijte SHV. Funguje to. To, co tam napíšete, řešíme, ale musíme vědět, že se to děje. Hodnocení probíhá anonymně.
Pokud máte podezření na trestný čin, volejte 158 nebo dojděte na pobočku policie. Ale pozor, udělejte to jen se souhlasem oběti.
Linky důvěry jsou anonymní a profesionální telefonická krizová pomoc dostupná kdykoli – většina pracovišť funguje nonstop. Nabízejí rozhovor o naléhavých problémech (např. sexuálním obtěžování, depresi, úzkostem nebo sebevražedným tendencím), poskytují psychosociální podporu a informace o dalších službách, včetně online forem jako chat, Skype nebo e-mail.
Bílý kruh bezpečí je nezisková organizace, která už 30 let poskytuje komplexní pomoc obětem trestných činů a domácího násilí. Jak Vám mohou pomoci:
Zavolejte na jejich nonstop linku 116 006 pro oběti kriminality a domácího násilí.
Využijte jejich odborné sociální poradenství: právní informace, psychologické a sociální poradenství, praktické rady a informace.
Provozují síť poraden: ambulantní a terénní formou poskytují pomoc v různých regionech ČR včetně poradny v Českých Budějovicích.
proFem je nezisková organizace, která již 30 let pomáhá obětem domácího a sexuálního násilí. Poskytuje právní, sociální a psychoterapeutické poradenství. V Českých Budějovicích pobočku nemá, ale provozuje klietskou linku non stop: 608 222 277,
- Uložte si čísla na policii ČR (158), záchranku (155) a tísňovou linku (112). Myslete na to, že v krizi nemusí (a patrně nebude) Vaše paměť fungovat dobře, tak si to usnadněte.
- Stáhněte si aplikaci Záchranka. Má řadu funkcí, ale ta nejzásadnější je, že díky ní můžete přivolat záchranku, která automaticky dostane informaci o Vaší poloze.
- Stáhněte si univerzitní aplikaci StuduJU. Kromě spousty užitečných funkcí, které využijete při studiu nebo výuce, bude v budoucnu posílat i upozornění na mimořádné situace v kampusu.
- Podívejte se na videa
- o tom, jak se zastat oběti (Nemusíš - můžeš: Mě se to netýká)
- o tom, jaké následky má sexualizované násilí a co dělat a nedělat (Nemusíš - můžeš: Ne znamená ne)
- o sexuálním nátlaku ze strany učitele (Nemusíš - můžeš: Něco za něco)
- o sdílení intimních fotografií a vydírání (Nemusíš - můžeš: Byla je to jen fotka)
- Vzdělávejte se. Doporučujeme web a knihu Moderní sebeobrana, kde je podrobně popsáno, jak se chovat, když Vás někdo obtěžuje nebo napadne, a hlavně jak tomu pokud možno předejít. Několik výtisků bude v prostorách PřF JU k zapůjčení. Reakce v různých situacích si můžete procvičit v aplikaci OMG! od organizace Konsent.
Kdo je ombudsmanka?
Fakultní ombudsmanka je nezávislá a nestranná osoba, na kterou se můžete obracet v situacích, kdy zažíváte nebo jste svědkem či svědkyní nevhodného chování – například šikany, sexuálního obtěžování, diskriminace, ponižování, či nerovného zacházení. Pomůže vám zorientovat se v možnostech řešení, nabídne důvěrný prostor k rozhovoru a podpoří vás v tom, co sami potřebujete.
Ombudsmanka naslouchá, prověřuje podněty, pomáhá hledat spravedlivé a bezpečné cesty řešení a podporuje kulturu vzájemného respektu na fakultě.
S čím se můžete na ombudsmanku obracet?
- Když si nejste jistí, zda se jedná o nevhodné chování a chcete to s někým bezpečně probrat.
- Když potřebujete sdílet nepříjemnou zkušenost, kterou jste zažili nebo které jste byli svědkem či svědkyní.
- Když se chcete informovat, jaké jsou vaše možnosti, aniž byste něco oficiálně „hlásili“.
- Když chcete oficiálně oznámit nevhodné chování.
- Když potřebujete doprovod, podporu, nebo pomoc s tím, co dál.
- Když chcete přispět ke zlepšení prostředí na fakultě – i bez konkrétního podnětu.
Co ombudsmanka může:
- Nabídnout důvěrný rozhovor a bezpečné prostředí pro sdílení.
- Prověřit podnět a navrhnout další postup (s respektem k vašemu rozhodnutí).
- Zprostředkovat dialog nebo mediaci mezi zúčastněnými, pokud je to vhodné a žádané.
- Poskytnout podporu při kontaktování jiných institucí (psychologická poradna, univerzitní ombudsman, vedení fakulty).
- Doporučovat fakultě systémová opatření pro zlepšení atmosféry a prevence nevhodného chování.
Co ombudsmanka nemůže:
- Ukládat kázeňské nebo jiné formální sankce (to je role jiných orgánů).
- Doporučit postup dalšího jednání Akademickému senátu a děkanovi.
- Jednat bez vašeho vědomí a souhlasu (vyjma zákonem daných situací).
- Poskytovat odborné psychologické nebo právní služby (ale ví, kam vás odkázat).
Kontakt a dostupnost
Ombudsmanka: Zuzana Rathouská,
Konzultační hodiny: každou středu od 10:30 do 15:30 v místnosti 212b v A v 1. patře
Možnost domluvit si individuální schůzku e-mailem